W roku akademickim 2007/2008 Politechnika Gdańska planuje uruchomienie nowych kierunków studiów. Wpisuje się to w strategię rozwoju oferty dydaktycznej uczelni zgodnej z zapotrzebowaniem, jakie występuje na rynku pracy.
Analizując listę dziś już poszukiwanych zawodów, a także przewidując przyszłe tendencje uczelnia chce zaoferować kandydatom nowe możliwości kształcenia.
Od przyszłego roku akademickiego na Wydziale Zarządzania i Ekonomii uruchomiona zostanie Europeistyka. Będą to studia I-go stopnia prowadzone systemem stacjonarnym i niestacjonarnym.
Ponadto w przygotowaniu są następujące kierunki: Mechatronika (Wydział Mechaniczny), Zarządzanie i Inżynieria Produkcji (Wydział Mechaniczny), Geodezja i Kartografia (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska). Kierunki te w najbliższym czasie zostaną zatwierdzone przez Senat uczelni.
Ponadto Politechnika Gdańska będzie starała się o powołanie w roku akademickim 2007/08 kierunków: Inżynieria Mechaniczno-Medyczna (Wydział Mechaniczny) oraz Technologie Informacyjne (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki), których uruchomienie zależy od wymaganej prawem zgody Ministerstwa Edukacji i Nauki. W każdym przypadku wydziały uruchomią proces dydaktyczny we wskazanych wyżej dziedzinach, jednak bez zgody ministerstwa będą prowadziły je w ramach specjalności a nie kierunku.
Dlaczego Europeistyka?
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej znajomość problematyki europejskiej stała się poszukiwaną przez pracodawców specjalnością zawodową. Europeistyka pomyślana została jako studia, które pozwolą przygotować kadry zdolne do reprezentowania interesów naszego państwa w warunkach zintegrowanej Europy. Ten, w zasadniczej części społeczny kierunek studiów obejmuje także niezbędną problematykę ekonomiczną. Natomiast z politechnicznego punktu widzenia będzie to kierunek o wyjątkowym charakterze.
Absolwent Europeistyki zdobędzie fundamentalną wiedzę z zakresu socjologii, politologii, ekonomii oraz stosunków międzynarodowych, wzbogaconą o znajomość europejskiej tradycji i historii. Zgłębi wiedzę nt. społeczno-politycznych uwarunkowań integracji europejskiej, struktury oraz prawnych i ekonomicznych aspektów funkcjonowania Wspólnot Europejskich, a także zdobędzie umiejętności rozumienia i analizowania zagadnień społecznych, politycznych, prawnych i ekonomicznych Unii Europejskiej. Absolwent będzie przygotowany do podjęcia pracy w administracji rządowej i samorządowej, instytucjach i organizacjach krajowych i międzynarodowych, organach Wspólnot Europejskich, przedsiębiorstwach współpracujących z krajami Unii Europejskiej oraz placówkach kulturalnych, wydawnictwach i środkach masowego przekazu. Jego atutem będzie również wysoko ceniona i poszukiwana umiejętność przygotowywania projektów unijnych.
Dlaczego Geodezja i Kartografia?
Na Pomorzu Gdańskim wyraźnie odczuwalny jest brak specjalistów zajmujących się geodezją i kartografią. Specyfika regionu pomorskiego w połączeniu z potencjałem badawczym i doświadczeniem Politechniki Gdańskiej daje szansę na wykształcenie geodetów potrzebnych nie tylko w naszym województwie, ale także w ramach europejskich przedsięwzięć inżynierskich. Powołanie nowego kierunku studiów wyższych – geodezji i kartografii, a w jego ramach specjalności geodezja inżynieryjna (na studiach dziennych) oraz geodezja inżynieryjna i wycena nieruchomości (dwie odrębne lub jedna specjalność na studiach zaocznych) pozwoli na wypełnienie niszy jaką jest na rynku pracy brak specjalistów geodezji inżynierskiej, czyli inżynierów geodetów posiadających wiedzę kartograficzną i geodezyjną opartą na solidnych podstawach naukowych takich dziedzin jak budownictwo wodne, lądowe i drogowe, z których słynie Politechnika Gdańska i w których ma najdłuższą w Polsce tradycję. W ramach nowo otwartego kierunku studiów, studenci zdobędą nie tylko najlepszą wiedzę teoretyczną, ale i uzyskają umiejętności praktyczne. W trakcie nauki studenci będą korzystać z profesjonalnego sprzętu geodezyjnego wykorzystywanego w praktyce inżynierskiej, poznają różne metody pomiarów, tyczenie, obsługę budowli oraz znajomość prowadzenia pomiarów inżynieryjnych, które to umiejętności staną się ich największymi atutami.
Znajdą oni zatrudnienie na budowach lądowych, w realizacji inwestycji wodnych i drogowych, przy projektowaniu i tworzeniu numerycznych systemów kartograficznych i GIS, a także we własnych wyspecjalizowanych firmach inżynieryjnych oraz w urzędach administracji i biurach projektowych.
Ponadto studia geodezyjne, w połączeniu z budownictwem, inżynierią środowiska i transportem, należą do katalogu najbardziej dynamicznych kierunków w Europie, gdyż pozwalają na zapoznanie się z nowoczesnymi technikami rejestracji i analizy obrazów cyfrowych w ramach fotogrametrii i teledetekcji oraz z zasadami pozycjonowania i lokalizacji z użyciem systemów satelitarnych.
Dlaczego Mechatronika?
Nazwa ?Mechatronika? określa nową wiedzę inżynierską związaną z ekspansją robotów i automatów w procesach produkcyjnych. W dużym uproszczeniu można określić tę dziedzinę nauki i działalności człowieka jako połączenie mechaniki, a w tym automatyki, z elektroniką i informatyką, które uzupełnia optyka i technologia produkcji. Dziś, w związku z szybkim rozwojem technologicznym, rosnącą automatyzacją procesów wytwórczych oraz produkcją zdalnie sterowanych maszyn i urządzeń występuje coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny.
Politechnika Gdańska zamierza sprostać oczekiwaniom rynku pracy w tym zakresie i dlatego w roku 2007/2008 planuje uruchomić studia inżynierskie na kierunku ?Mechatronika?.
Absolwenci ?Mechatroniki? zdobędą solidną wiedzę z zakresu mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn, elektroniki, informatyki, automatyki i robotyki oraz sterowania. Ich atutem będą wysokie umiejętności integracji zdobytej wiedzy przy projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji maszyn i różnego typu urządzeń. Zostaną przygotowani do uczestniczenia w zespołach interdyscyplinarnych rozwiązujących problemy związane z konstrukcją, z wytwarzaniem, ze sprzedażą, eksploatacją, serwisowaniem i diagnozowaniem układów mechatronicznych oraz maszyn i urządzeń, w których one występują. Absolwenci zostaną przygotowani do pracy w przemyśle wytwarzającym układy mechatroniczne – elektromaszynowym, motoryzacyjnym, spożywczym, obrabiarkowym, w zakładach eksploatujących i serwisujących maszyny i urządzenia wyposażone w układy mechatroniczne. Będą oni mogli podjąć również studia drugiego stopnia na kierunku ?Mechatronika? i na kierunkach pokrewnych.
Dlaczego Zarządzanie i Inżynieria Produkcji?
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji jest kierunkiem kształcącym specjalistów, którzy potrafią łączyć nowoczesną wiedzę i umiejętności inżynierskie z wiedzą i umiejętnościami menedżerskimi. Głównym założeniem tego kierunku jest realizacja programu studiów, który w możliwie największym stopniu będzie odpowiadał aktualnym wymaganiom gospodarki, a w szczególności przemysłu wytwórczego i przetwórczego.
Obecnie, niewielu specjalistów posiada umiejętności zarówno inżynierskie jak i kwalifikacje menedżerskie, a właśnie takie połączenie jest wymagane na licznych stanowiskach i w wielu przedsiębiorstwach. Fakt ten powoduje, że ukończenie kierunku ?Zarządzanie i Inżynieria Produkcji? zapewnia szerokie możliwości zatrudnienia i awansu w przyszłej pracy.
Studenci tego kierunku nabędą umiejętności konieczne w zarządzaniu procesami produkcyjnymi, organizowaniu i zarządzaniu personelem oraz w koordynowaniu prac zespołów pracowniczych. Absolwenci będą potrafili wdrażać prace badawcze i rozwojowe, oraz będą znakomitymi doradcami technicznymi i organizacyjnymi w wybranym zakresie inżynierii produkcji. Dzięki nabytym kwalifikacjom absolwenci tego kierunku będą mogli znaleźć zatrudnienie w wielu przedsiębiorstwach zajmujących się inżynierią produkcji, w jednostkach doradczych trudniących się inżynierią wytwarzania oraz w innych jednostkach gospodarczych i administracyjnych, w których wymagane jest połączenie wiedzy technicznej, ekonomicznej i informatycznej z umiejętnościami zarządczymi i organizacyjnymi.
Dlaczego Inżynieria Mechaniczno-Medyczna?
Wydział Mechaniczny planuje uruchomienie nowoczesnego kierunku Inżynieria Mechaniczno-Medyczna w związku z tym, że coraz częściej w zabiegach operacyjnych, rehabilitacyjnych i leczniczych wykorzystywane są nowoczesne i bardzo skomplikowane mechanizmy i urządzenia.
Studenci tego kierunku będą nabywali wiedzę i umiejętności z zakresu ogólnej budowy, wytwarzania, eksploatacji jak też projektowania maszyn z uwzględnieniem warunków jakie stawia inżynieria medyczna. Absolwenci będą posiadali podstawową wiedzę medyczną, z której będą korzystali przy pracy projektowej, konstrukcyjnej i technologicznej oraz do kierowania produkcją i eksploatacją mechanicznych urządzeń stosowanych w zabiegach operacyjnych, leczniczych i rehabilitacyjnych. Uzyskane podczas studiów przygotowanie zawodowe pozwoli też na prowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw wytwarzających sprzęt rehabilitacyjny i urządzenia wyposażenia medycznego. Ponadto będą mogli podejmować pracę w zakładach projektujących, produkujących urządzenia rehabilitacyjne, sztuczne narządy i protezy oraz w zakładach usługowych zajmujących się doborem, zakupem, instalacją i naprawą wymienionych urządzeń.
Absolwenci będą posiadali kwalifikacje do współpracy z lekarzami w technicznym wspomaganiu medycyny i rozwiązywaniu problemów na styku medycyna ? technika. Będą przygotowani do pracy w charakterze inżyniera zarządzającego całością spraw związanych z eksploatacją i wymianą technicznego wyposażenia jednostek służby zdrowia.
Studia na tym kierunku zostaną uruchomione pod warunkiem utworzenia studiów o kierunku Inżynieria Mechaniczno-Medyczna przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz zatwierdzenia standardów kształcenia na tym kierunku.
Dlaczego Technologie Informacyjne?
Znaczenie Technologii Informacyjnych w ostatnich latach mocno wzrosło, stały się one siłą napędową rozwoju, prowadząc do kreowania społeczeństwa informacyjnego, co z kolei rzutuje na powstawanie nowych dyscyplin naukowych, podejmowanie prac interdyscyplinarnych, rozwój nowoczesnych gałęzi przemysłu i nowych zawodów. Dążeniem Politechniki Gdańskiej jest stać się uniwersytetem technicznym na miarę XXI wieku, właśnie poprzez rozwijanie nowych technologii, w tym głównie informacyjnych i związanych z nimi kierunków studiów.
Absolwent kierunku Systemy Informacyjne przygotowany będzie do samodzielnego rozwiązywania problemów z zakresu projektowania, organizacji i eksploatacji skomputeryzowanych systemów informacyjnych, działających w różnych środowiskach informatycznych, zarówno lokalnym, wielodostępnym jak i sieciowym. Studenci podczas zajęć poznają najnowsze technologie informacyjne, w tym m.in. interaktywne systemy internetowe, intranet, multimedia, komputerowe przetwarzanie dźwięku i obrazu cyfrowego, systemy telekonferencji oraz rozproszone systemy baz danych.
Absolwenci znajdują zatrudnienie w czołowych firmach komputerowych, firmach wykorzystujących nowe technologie oraz w działach informatyki międzynarodowych korporacji. Ponadto specjaliści z tej dziedziny są zatrudniani w instytucjach administracji państwowej i samorządowej, gdzie technologie informacyjne są również wykorzystywane. Można z dużą dozą prawdopodobienstwa założyć, że w niedalekiej przyszłości potrzebni będą w każdej niemal firmie i każdej dziedzinie aktywności ludzkiej, nie tylko o charakterze gospodarczym/ekonomicznym.