26.08.2013
Komunikat prasowy Crowdfunding ? każdy może zostać inwestorem 26.08.2013 14:21 GRUPA 365 NET Nie jest tajemnicą, że Internet, a w szczególności serwisy społecznościowe otworzyły nowe możliwości we wszystkich dziedzinach życia, w tym w modelach biznesowych. Do takich nowości z pewnością można zaliczyć finansowanie społecznościowe, zwane crowdfundingiem. Na czym ten model konkretnie polega i czy ma on szansę na dłuższą karierę? Schemat działania tego zjawiska nie jest w istocie niczym nowym. Grupa osób podejmuje się zbierania funduszy na określony cel, przy wsparciu odpowiednich platform takich jak wspieram.to, myseed.pl, czy crowdfunders.pl. Pierwsze wrażenie wymaga porównania tego typu przedsięwzięć do fundraisingu, jednak istnieje miedzy tymi działaniami dość duża różnica. Przede wszystkim, uczestnicy finansowania społecznościowego mogą liczyć na konkretne korzyści wynikające ze swojej aktywności i wsparcia finansowego różnego rodzaju projektów. Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie zespołu muzycznego, który potrzebuje zebrać fundusze na swój koncert. Grupa fanów organizuje swoje zasoby, aby zrealizować ten cel, a w zamian otrzymując np. bilety na koncert, możliwość podróży z zespołem, czy inne wyjątkowe atrakcje. Natomiast w przypadku fundraisingu, cel ma charakter ściśle charytatywny, nieprzynoszący bezpośrednich profitów. Jednak przede wszystkim to, co odróżnia obie formy, to stopień rozwoju wirtualnej infrastruktury, która ułatwia podejmowanie tego typu działań. Za pomocą wyżej wspomnianych (i wielu innych) platform, można w łatwy sposób dotrzeć do potencjalnych fundatorów, gdzie każdy może zaznajomić się z aktualną ofertą i zdecydować, jakie projekty wesprzeć. Możliwości jest bardzo wiele ? od budowy muzeum gier komputerowych, poprzez wydanie książki, do produkcji różnego rodzaju gadżetów. Zaletą tego modelu jest przede wszystkim rezygnacja z pośredników detalicznych, co w sposób znaczący obniża koszty całej inwestycji. Jakie szanse rysują się w obliczu tego nowego narzędzia? Crowdfunding może się stać jednym z głównych narzędzi pozyskiwania środków przez organizacje non-profit, artystów, a nawet przedsiębiorstwa. Inwestor ma bowiem bardzo namacalny obraz swoich przyszłych korzyści wynikających ze wsparcia prezentowanych inicjatyw, a to na pewno zachęci go do wsparcia tych działań ? mówi Izabela Mikruta, Management Board Assistant GRUPA 365NET ? Należy jednak pamiętać przede wszystkim o atrakcyjności przedstawianej oferty. Sam crowdfunding jest jedynie narzędziem, a pełna swoboda użytkownika serwisów finansowania społecznościowego powinna nas zmusić do zwiększenia swojej konkurencyjności. Kto mógłby skorzystać na tego typu rozwiązaniu? Okazuje się, że nie ma ograniczeń. Duże korporacje mogą wykorzystać crowdfunding aby jeszcze bardziej zaktywizować swoich odbiorców i mocniej zidentyfikować ich ze swoją marką. Z drugiej strony małe przedsiębiorstwa i organizacje non-profit skorzystają przede wszystkim na mniejszych kosztach dystrybucji, które często stanowią dla nich barierę trudną do pokonania. Dotychczas finansowanie społecznościowe zyskało zwolenników przede wszystkim u tej drugiej grupy, jednak wiele wskazuje na to, że i więksi gracze z pewnością dostrzegą wymierne korzyści, jakie niesie ze sobą zaangażowanie odbiorców i ich czynny udział w podejmowanych przez instytucję działaniach.