„Design thinkerzy” twierdzÄ…, że kreatywne myÅ›lenie nie jest atrybutem tylko niektórych typów ludzi. Niemożliwym dla nich jest to, że ktoÅ› takiego twórczego potencjaÅ‚u może nie mieć. PoglÄ…d ten wynika z prostej obserwacji.Â
Å»ycie zmusza wszystkich ludzi  ? bez wyjÄ…tku  ? do ciÄ…gÅ‚ego szukania rozwiÄ…zaÅ„ adekwatnych do rangi ich problemów i możliwoÅ›ci poradzenia sobie z nimi. Wniosek z tego, że nikt nie jest wyÅ‚Ä…czony z procesu myÅ›lenia generujÄ…cego alternatywy, decyzje oraz plany. WysiÅ‚ek umysÅ‚owy wymagany jest również później, przy wszystkich etapach realizacji danego przedsiÄ™wziÄ™cia. Pod tym wzglÄ™dem (tÅ‚umaczÄ…c z angielskiego) „myÅ›lenie projektowe” przepeÅ‚nione jest duchem humanizmu i wiarÄ… w siÅ‚Ä™ jednostki.
Wszystko, co promuje i podpiera swoim autorytetem Tim Brown, szef IDEO, i co nazwaÅ‚ ”design thinking”, projektantom z prawdziwego zdarzenia znane jest już od dawna. Niemniej jednak, znajomość procesów i metod, które na co dzieÅ„ sÅ‚użą designerom do wykonywania ich twórczej pracy, może być przydatna dla wszystkich. Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że „design thinking” jest doskonaÅ‚ym pomysÅ‚em o wspomnianej wyżej uniwersalnoÅ›ci. Rozszerzenie pojÄ™cia projektowania i uderzenie tym samym do szerszej rzeszy odbiorców, pomaga w popularyzacji samego designu jako trendu czy lifestylu. Z kolei przedsiÄ™biorcy zyskujÄ… nowe narzÄ™dzie, dziÄ™ki któremu majÄ… szansÄ™ wykorzystać peÅ‚en potencjaÅ‚ zespołów kreatywnych i dotrzeć ze swojÄ… ofertÄ… tam, gdzie tradycyjne rozwiÄ…zania nie dawaÅ‚y oczekiwanych rezultatów.
DziÅ› można już caÅ‚kiem sporo dowiedzieć siÄ™ na temat „projektowego myÅ›lenia”. Na niektórych uczelniach, w Polsce również, można studiować „design thinking”. ZasiÄ™g mody na projektowanie niewÄ…tpliwie siÄ™ rozrasta. „Design thinking” to jednak także luksus. Nie jest to rozwiÄ…zanie, które szybko stanie siÄ™ polskÄ… normÄ…. Zazwyczaj zespoÅ‚y projektowe sÄ… pod dużą presjÄ… i nie zawsze ich priorytetem jest poÅ›wiÄ™canie tak wiele czasu na produkowanie i rozbudowywanie pomysłów. Zazwyczaj proces kreacji jest ograniczony na rzecz sprawdzonych metod rozwiÄ…zywania problemu. Inwestowanie w innowacje czÄ™sto jest bardzo kosztowne, wymaga dużej wiedzy i czasu, ale wiadomo, że jest niezbÄ™dne.
W przeciwieÅ„stwie do myÅ›lenia analitycznego, „design thinking” to kreatywny proces oparty na znajdowaniu pomysłów i ich rozwijaniu. W tej metodzie ważne jest pozbycie siÄ™ wartoÅ›ciowania idei we wstÄ™pnej fazie projektu. Eliminuje to strach przed porażkÄ… paraliżujÄ…cy swobodÄ™ w myÅ›leniu i mobilizuje osobÄ™ wykonujÄ…cÄ… pracÄ™. „Design thinking” to myÅ›lenie uwolnione od schematów, tzw. „outside of the box thinking”, pozwalajÄ…ce na uzyskanie niekonwencjonalnego rozwiÄ…zania problemu. Sprawdza siÄ™ ono w przypadku pytaÅ„,  na których odpowiedzi nie można uzyskać drogÄ… klasycznej logiki, obliczeÅ„ matematycznych, czy wiedzy technicznej.
„Design thinkerzy” budujÄ… prototypy. Duży nacisk kÅ‚adziony na tÄ™ część procesu projektowania argumentowany jest oczywistymi korzyÅ›ciami: stosujÄ…c sprawdzajÄ…cÄ… siÄ™ od wieków metodÄ™ prób i bÅ‚Ä™dów, dajemy sobie wiÄ™ksze szanse na powodzenie zamierzonego koÅ„cowego efektu. Oprócz tego jest to proces niezwykle kreatywny, z którego powstaje niezliczona liczba wariantów. Produkcja musi mieć swoich odbiorców, dlatego projektant dużo uwagi poÅ›wiÄ™ca obserwacji użytkowników, analizie kontekstu użycia. Każdy swój pomysÅ‚ próbuje ulepszać/rozbudowywać dziÄ™ki informacji zwrotnej, jakÄ… stara siÄ™ uzyskać na każdym etapie swojej pracy.
Projektant nie jest tak efektywny w pojedynkÄ™ jak w kolektywie. Era izolacjonizmu samowystarczalnych geniuszy dawno minęła. Musimy umieć pracować w grupie: speÅ‚niać w niej swojÄ… okreÅ›lonÄ… rolÄ™, rozumieć postawy innych. Burza mózgów zróżnicowanych pod wzglÄ™dem wyksztaÅ‚cenia, pÅ‚ci czy doÅ›wiadczenia ludzi rodzi najlepsze pomysÅ‚y ? mówi Katarzyna KÅ‚opotek, Junior Social Media Specialist GRUPA 365NET.       Â
Â
Â
dostarczył infoWire.pl