Wiadomości branżowe

Design thinking w Twojej firmie?

"Design thinkerzy" twierdzą, że kreatywne myślenie nie jest atrybutem tylko niektórych typów ludzi. Niemożliwym dla nich jest to, że ktoś takiego twórczego potencjału może nie mieć. Pogląd ten wynika z prostej obserwacji. Życie zmusza wszystkich ludzi  –  bez wyjątku  –  do ciągłego szukania rozwiązań adekwatnych do rangi ich problemów i możliwości poradzenia sobie z nimi. Wniosek z tego, że nikt nie jest wyłączony z procesu myślenia generującego alternatywy, decyzje oraz plany. Wysiłek umysłowy wymagany jest również później, przy wszystkich etapach realizacji danego przedsięwzięcia. Pod tym względem (tłumacząc z angielskiego) "myślenie projektowe" przepełnione jest duchem humanizmu i wiarą w siłę jednostki.Wszystko, co promuje i podpiera swoim autorytetem Tim Brown, szef IDEO, i co nazwał ­"design thinking", projektantom z prawdziwego zdarzenia znane jest już od dawna. Niemniej jednak, znajomość procesów i metod, które na co dzień służą designerom do wykonywania ich twórczej pracy, może być przydatna dla wszystkich. Nie ulega wątpliwości, że "design thinking"

„Design thinkerzy” twierdzÄ…, że kreatywne myÅ›lenie nie jest atrybutem tylko niektórych typów ludzi. Niemożliwym dla nich jest to, że ktoÅ› takiego twórczego potencjaÅ‚u może nie mieć. PoglÄ…d ten wynika z prostej obserwacji. 

Å»ycie zmusza wszystkich ludzi  ?  bez wyjÄ…tku  ?  do ciÄ…gÅ‚ego szukania rozwiÄ…zaÅ„ adekwatnych do rangi ich problemów i możliwoÅ›ci poradzenia sobie z nimi. Wniosek z tego, że nikt nie jest wyÅ‚Ä…czony z procesu myÅ›lenia generujÄ…cego alternatywy, decyzje oraz plany. WysiÅ‚ek umysÅ‚owy wymagany jest również później, przy wszystkich etapach realizacji danego przedsiÄ™wziÄ™cia. Pod tym wzglÄ™dem (tÅ‚umaczÄ…c z angielskiego) „myÅ›lenie projektowe” przepeÅ‚nione jest duchem humanizmu i wiarÄ… w siÅ‚Ä™ jednostki.

Wszystko, co promuje i podpiera swoim autorytetem Tim Brown, szef IDEO, i co nazwaÅ‚ ­”design thinking”, projektantom z prawdziwego zdarzenia znane jest już od dawna. Niemniej jednak, znajomość procesów i metod, które na co dzieÅ„ sÅ‚użą designerom do wykonywania ich twórczej pracy, może być przydatna dla wszystkich. Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że „design thinking” jest doskonaÅ‚ym pomysÅ‚em o wspomnianej wyżej uniwersalnoÅ›ci. Rozszerzenie pojÄ™cia projektowania i uderzenie tym samym do szerszej rzeszy odbiorców, pomaga w popularyzacji samego designu jako trendu czy lifestylu. Z kolei przedsiÄ™biorcy zyskujÄ… nowe narzÄ™dzie, dziÄ™ki któremu majÄ… szansÄ™ wykorzystać peÅ‚en potencjaÅ‚ zespołów kreatywnych i dotrzeć ze swojÄ… ofertÄ… tam, gdzie tradycyjne rozwiÄ…zania nie dawaÅ‚y oczekiwanych rezultatów.

DziÅ› można już caÅ‚kiem sporo dowiedzieć siÄ™ na temat „projektowego myÅ›lenia”. Na niektórych uczelniach, w Polsce również, można studiować „design thinking”. ZasiÄ™g mody na projektowanie niewÄ…tpliwie siÄ™ rozrasta. „Design thinking” to jednak także luksus. Nie jest to rozwiÄ…zanie, które szybko stanie siÄ™ polskÄ… normÄ…. Zazwyczaj zespoÅ‚y projektowe sÄ… pod dużą presjÄ… i nie zawsze ich priorytetem jest poÅ›wiÄ™canie tak wiele czasu na produkowanie i rozbudowywanie pomysłów. Zazwyczaj proces kreacji jest ograniczony na rzecz sprawdzonych metod rozwiÄ…zywania problemu. Inwestowanie w innowacje czÄ™sto jest bardzo kosztowne, wymaga dużej wiedzy i czasu, ale wiadomo, że jest niezbÄ™dne.

A to już wiesz?  Ponad 2 mld zÅ‚ zainwestowane w polskie start-upy w I półroczu br. Ten rok może siÄ™ zamknąć kolejnym rekordem

W przeciwieÅ„stwie do myÅ›lenia analitycznego, „design thinking” to kreatywny proces oparty na znajdowaniu pomysłów i ich rozwijaniu. W tej metodzie ważne jest pozbycie siÄ™ wartoÅ›ciowania idei we wstÄ™pnej fazie projektu. Eliminuje to strach przed porażkÄ… paraliżujÄ…cy swobodÄ™ w myÅ›leniu i mobilizuje osobÄ™ wykonujÄ…cÄ… pracÄ™. „Design thinking” to myÅ›lenie uwolnione od schematów, tzw. „outside of the box thinking”, pozwalajÄ…ce na uzyskanie niekonwencjonalnego rozwiÄ…zania problemu. Sprawdza siÄ™ ono w przypadku pytaÅ„,  na których odpowiedzi nie można uzyskać drogÄ… klasycznej logiki, obliczeÅ„ matematycznych, czy wiedzy technicznej.

„Design thinkerzy” budujÄ… prototypy. Duży nacisk kÅ‚adziony na tÄ™ część procesu projektowania argumentowany jest oczywistymi korzyÅ›ciami: stosujÄ…c sprawdzajÄ…cÄ… siÄ™ od wieków metodÄ™ prób i bÅ‚Ä™dów, dajemy sobie wiÄ™ksze szanse na powodzenie zamierzonego koÅ„cowego efektu. Oprócz tego jest to proces niezwykle kreatywny, z którego powstaje niezliczona liczba wariantów. Produkcja musi mieć swoich odbiorców, dlatego projektant dużo uwagi poÅ›wiÄ™ca obserwacji użytkowników, analizie kontekstu użycia. Każdy swój pomysÅ‚ próbuje ulepszać/rozbudowywać dziÄ™ki informacji zwrotnej, jakÄ… stara siÄ™ uzyskać na każdym etapie swojej pracy.

Projektant nie jest tak efektywny w pojedynkę jak w kolektywie. Era izolacjonizmu samowystarczalnych geniuszy dawno minęła. Musimy umieć pracować w grupie: spełniać w niej swoją określoną rolę, rozumieć postawy innych. Burza mózgów zróżnicowanych pod względem wykształcenia, płci czy doświadczenia ludzi rodzi najlepsze pomysły ? mówi Katarzyna Kłopotek, Junior Social Media Specialist GRUPA 365NET.        

 

 


dostarczył infoWire.pl

Źródło GRUPA 365 NET.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy