Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl wydał dzięki wsparciu Wydawnictwa Nowa Era publikację pt. ?Wykorzystanie nowych mediów przez młodzież w Polsce ? wyniki międzynarodowego projektu badawczego Mediappro?. W broszurze zamieszczone zostały rezultaty projektu w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski jak i zalecenia dla nauczycieli i rodziców w kontakcie dzieci i młodzieży z nowymi mediami.
Publikacja ?Wykorzystanie nowych mediów przez młodzież w Polsce…? stanowi rezultat międzynarodowego projektu badawczego Mediappro polegającego na zbadaniu stopnia i sposobu wykorzystania nowych mediów (Internetu, telefonów komórkowych, gier elektronicznych) przez młodzież.
Projekt, w który zaangażowana była sieć europejskich specjalistów z dziedziny nauki o mediach z dziewięciu europejskich instytucji szkoleniowych, fundacji i ośrodków badań, a także dwóch uniwersytetów w Kanadzie, został przeprowadzony na próbie 9000 młodych ludzi w Belgii, Danii, Estonii, Francji, Grecji, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Włoszech oraz w Quebecu.
Projekt otrzymał wsparcie Komisji Europejskiej w ramach programu Safer internet Action Plan i w Polsce realizowany był przez Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl.
Celem projektu Mediappro było przeanalizowanie działań podejmowanych przez młodzież w kontakcie z nowymi mediami, a także postaw rodziców i nauczycieli, co w rezultacie ma przyczynić się do promowania świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu i innych mediów.
Z projektu Mediappro wynika na przykład, że 96 proc. badanych uczniów w Polsce korzysta z Internetu, a tylko niecałe 3 proc. nigdy się nim nie posługiwało. 27 proc. nie ma dostępu do Internetu w domu, a spośród tych gospodarstw domowych, które są podłączone do Sieci, ponad połowa z nich ma stałe łącze. W domu Internetem posługuje się codziennie 48 proc. badanych, a tylko 14 proc. nie robi tego wcale lub robi to rzadko.
Najmniej popularnym miejscem, w którym młodzież korzysta z Internetu to miejsca publiczne (kafejki internetowe, biblioteki, itp.), tylko 1 proc. odwiedza je codziennie, a 69 proc. nigdy tego nie robi.
Drugim obok domu najbardziej popularnym miejscem, w którym uczniowie łączą się z Internetem, jest szkoła. 35 proc. korzysta z niego często lub bardzo często. 44 proc. posługuje się nim w szkole kilka razy w tygodniu. Zazwyczaj ma to miejsce podczas lekcji (31 proc. – czasami, 18 proc. – często, a ponad 14 proc. bardzo często).
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją Mediappro, której wersja elektroniczna dostępna jest na łamach portalu www.interklasa.pl lub w załączeniu.