Inżynier

Jakie zajęcia pozalekcyjne wybrać dla dziecka?

Jakie zajęcia pozalekcyjne wybrać dla dziecka?
Jakie zajęcia pozalekcyjne wybrać dla dziecka? Początek września to powrót do szkolnych ławek po kilku tygodniach beztroskich wakacji. Jak przedłużyć ten czas dzieciom, by zabawa

Jakie zajęcia pozalekcyjne wybrać dla dziecka?

Początek września to powrót do szkolnych ławek po kilku tygodniach beztroskich wakacji. Jak przedłużyć ten czas dzieciom, by zabawa trwała cały rok? Wybrać razem z nimi ciekawe zajęcia pozalekcyjne, na przykład taniec.

Kursy pozaszkolne zyskują coraz większą popularność. Głównie dlatego, że jest to zachęcenie dziecka do aktywności fizycznej i umysłowej. System nauczania w szkołach zbudowany jest na ramach programowych, które nie są często opuszczane przez nauczycieli. Głównie z powodu harmonogramu narzuconego do zrealizowania w ciągu kilku miesięcy. Dlatego warto razem ze swoimi pociechami poszukać dodatkowych bodźców do rozwoju i inspiracji. Budzić w nich pasje, szukać talentów i pobudzać ciekawość. – Dzieci lubią różnorodność, trudno im się skupić przez dłuższy czas nad jednym zadaniem. Warto wyjść poza ramy tego, co jest sztampowe i schematyczne. Niech najpierw spróbują różnych wariantów, doświadczą czegoś ciekawego, a przy okazji złapią podstawy. Potem samodzielnie dokonają wyboru – tłumaczy Agnieszka Kaczorowska, znana tancerka i aktorka, triumfatorka programu „Taniec z Gwiazdami”, a obecnie właścicielka szkoły tańca Danceworld, która kieruje swoją autorską ofertę przede wszystkim do najmłodszych.

Metoda prób i błędów
Jak wybrać zajęcia? Przede wszystkim powinniśmy dostosować je do naszego dziecka. Z nikogo nie zrobimy na siłę piłkarza czy programisty. Obserwujmy i szukajmy predyspozycji, jednak nie kategoryzujmy od razu. Porzućmy myślenie, że jeśli dziecko jest wysokie to zapiszmy je na siatkówkę, a jak cały czas coś rysuje, to na malarstwo. Dajmy dzieciom spróbować kilku aktywności, poeksperymentujmy razem z nimi i patrzmy, co daje im radość i w czym rozwijają talent i pasję.
Postawmy na rozbudzenie w dziecku twórczości. Z kilku powodów. Twórczość bowiem nie dotyczy tylko artystów. Obecnie trudno znaleźć ogłoszenie o pracę, w którym nie będzie odniesienia do kreatywności, bez względu czy dotyczy architekta, programisty, marketingowca czy handlowca. W czasach mobilności i zdigitalizowanego społeczeństwa twórcze jednostki nie są skazane na siedzenie kilku godzin w biurze, a prowadzenie własnego biznesu w dowolnym miejscu na świecie jest dużo łatwiejsze, niż nawet dekadę temu. Dlatego warto przygotować swoje pociechy, by cieszyły się życiem i korzystały z przywilejów nowoczesnego społeczeństwa.

A to już wiesz?  Biuro w … plenerze? Czemu nie!

Wiek jest decydujący
Dodatkowe zajęcia powinny przede wszystkim zależeć od wieku naszej pociechy. Dla małych dzieci, przedszkolaków i tych z pierwszych klas podstawówki powinny być zabawą i być ogólnorozwojowe oraz niewyspecjalizowane. Idealnym przykładem są lekcje tańca. To przede wszystkim aktywność fizyczna, zabawa z ruchem i rytmika. To fantastyczne połączenie nauki z przyjemnością. Dodatkowo, jak pisze mgr Bernadetta Wojtuń–Sikora w swoim tekście dla Zeszytów Nauczycielskich pt. „Znaczenie tańca i form muzyczno-ruchowych w psychofizycznym rozwoju dzieci i młodzieży”, taniec kształtuje sprawność motoryczną, prowadząc do harmonijnego rozwoju organizmu. Angażowane są wszystkie partie mięśniowe i stawy, co ma wpływ na poprawę struktury mięśniowej, oraz zwiększenie ruchomości w stawach. Ma to znaczenie w uzyskaniu stabilizacji układu kostnego. Rozwijane i doskonalone są zdolności motoryczne, takie jak: gibkość, szybkość, skoczność, zwinność i wytrzymałość. Potwierdzeniem tego są min. wyniki badań przeprowadzonych w szkołach z Poznania i Gorzowa Wielkopolskiego. Objęły one dziewczęta uczęszczające i nie uczęszczające na zajęcia taneczne oraz uczennice z klasy sportowej o specjalności lekka atletyka. Zastosowano osiem prób Eurofitu. Okazało się, że dziewczęta tańczące posiadają wyższą sprawność motoryczną pod względem gibkości, równowagi i wytrzymałości mięśniowej, niż nie tańczące. W porównaniu z uczennicami klasy sportowej dziewczęta tańczące charakteryzuje wyższy poziom gibkości, siły tułowia, szybkości i zwinności.

Dla dzieci w wieku szkolnym warto wybrać świadome zajęcia, które będą już kierowały w stronę pierwszej profesjonalizacji. Młodzież w wieku 12 czy 15 lat ma już zdecydowanie więcej doświadczeń i często sama decyduje, na jakie dodatkowe zajęcia chce uczęszczać. Mają one pomóc dziecku w rozwijaniu jego hobby i być dla niego przyjemnością.
W tym przypadku również warto postawić na taniec, bo to znacznie więcej niż dyscyplina sportowa – to zestaw umiejętności życiowych, dzięki którym zapewnisz dziecku smukłą sylwetkę, zdrowie, rozwój mentalny, pewność siebie, a być może początek wspaniałej kariery.

A to już wiesz?  Wzmacniacz Słuchawkowo-Głośnikowy z DAC

Najważniejsze to nie przesadzić
Pamiętajmy przede wszystkim o zdrowym rozsądku. Nie zapełniajmy dziecku tygodnia do ostatniej godziny. Zostawmy czas na zabawę, na kontakt z rówieśnikami z sąsiedztwa, na wypoczynek, a przede wszystkim zapewnijmy czas spędzony z rodzicami.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy