Aktualności Wiadomości branżowe

Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń

Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
Zdaniem 88 proc. badanych Polaków dzieci powinny mieć własne pieniądze w postaci kieszonkowego  – wynika z badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna „Zachowania finansowe rodziców wobec

Zdaniem 88 proc. badanych Polaków dzieci powinny mieć własne pieniądze w postaci kieszonkowego  – wynika z badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna „Zachowania finansowe rodziców wobec dzieci”. Dostęp do pieniędzy mają już kilkuletnie dzieci, które korzystają przy tym z bankowości mobilnej. Z badań prowadzonych na zlecenie ING wynika jednak, że spora grupa dzieci aktywnych w internecie padła już ofiarami przestępstw cybernetycznych polegających na kradzieży tożsamości czy pieniędzy. 

– Obserwujemy spadający trend korzystania z gotówki. W związku z tym przekazywanie naszym dzieciom kieszonkowego w formie banknotu i monet jest dosyć przestarzałe i niepraktyczne. Idąc za trendem, że coraz więcej osób płaci kartą, telefonem, korzysta z płatności internetowych, dzieci chcą podążać naszym śladem, w związku z tym coraz częściej dając naszym dzieciom kieszonkowe, korzystamy z wirtualnej możliwości przekazania tych środków na konto – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Lidke-Orzechowska, dyrektor Centrum Bankowości Codziennej w ING Banku Śląskim.

Z badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna „Zachowania finansowe rodziców wobec dzieci” wynika, że zdaniem 88 proc. badanych Polaków dzieci powinny mieć własne pieniądze w postaci kieszonkowego. Trzy czwarte twierdzi, że kieszonkowe powinno mieć formę stałej, cyklicznie otrzymywanej w określonych okresach kwoty, np. raz w tygodniu lub raz w miesiącu. Najwięcej osób wskazało, że wiekiem odpowiednim dla rozpoczęcia dawania dziecku pieniędzy do własnej dyspozycji jest 9–13 lat (50 proc.), ale są też zwolennicy rozpoczęcia tego wcześniej, kiedy dziecko ma 5–8 lat (39 proc.). Dzisiejsza bankowość jest dostosowana do potrzeb dzieci. ING udostępnia aplikację mobilną do konta Mobi dzieciom powyżej szóstego roku życia.

– Dzieci mogą weryfikować saldo, śledzić historię transakcji, czyli zobaczyć, na co wydały swoje pieniądze, mają możliwość samodzielnych zakupów, oczywiście w ramach udostępnionych limitów. Mogą również korzystać z płatności online, bardzo często grając w różne gry w internecie, korzystają z takiej możliwości. Jeśli mają potrzebę wykonania jakiejś transakcji, wówczas mogą wysyłać do rodziców prośbę o przelew i to rodzic decyduje o tym, czy te środki zostaną przekazane dziecku na konto, czy też nie – tłumaczy Agnieszka Lidke-Orzechowska.

A to już wiesz?  Ericsson podpisał kontrakt na dostawę, integrację, hosting i zarządzanie usługą BT Mobile World.

Jak wskazuje, narzędzia wykorzystywane przez dorosłych najlepiej uczą dziecko finansowej niezależności i zarządzania własnym budżetem. Na koncie Mobi z kartą przedpłaconą, również w formie zdigitalizowanej, dziecko pod opieką rodzica stopniowo usamodzielnia się w kwestii pieniędzy.

 Rodzice mogą w sposób bardzo bezpieczny i nienachalny sprawować kontrolę nad tym, w jaki sposób dziecko korzysta z narzędzi bankowych, które oferuje bank. Akceptują prośby o przelew, które są przesyłane przez dziecko, mają możliwość weryfikowania limitu w ramach dokonywanych transakcji, mogą obserwować, jakie transakcje są przez dziecko dokonywane, poprzez posiadanie wglądu w historię transakcji – mówi dyrektor Centrum Bankowości Codziennej w ING Banku Śląskim.

Wdrażanie dzieci w świat bankowania wiąże się jednak z ryzykiem związanym z cyberzagrożeniami. Z badań przeprowadzonych przez ING wynika, że coraz więcej dzieci jest narażonych na realną utratę swoich finansów. Spora grupa dzieci aktywnych w internecie padła już ofiarami przestęp cybernetycznych polegających na kradzieży tożsamości, dóbr cyfrowych, a nawet pieniędzy. Rośnie odsetek dzieci, które zadeklarowały, że nie mogą wykluczyć, że ktoś ukradł im prawdziwe pieniądze – twierdzi tak co 10. badany (w grupach 7–12 i 13–17 lat). 

Innym cyberprzestępstwem, w wyniku którego młodzi użytkownicy mogą tracić przedmioty w grach lub realne i wirtualne pieniądze, może być namawianie ze strony oszustów do klikania w podejrzane linki. 20 proc. dzieci w obu grupach wiekowych przyznało, że doświadczyło takiej sytuacji. Cyberprzestępcy często celowo kierują swoje działania do młodszych internautów, licząc na ich niewielką świadomość zagrożeń.

– Bardzo ważne jest to, żeby od początku edukować dzieci, w jaki sposób się poruszać w internecie, nie klikać w aktywne linki, które bardzo często przesyłane są przez różne komunikatory, uczulać, żeby korzystać z bezpiecznych aplikacji, ze znanych nam stron. Kluczową rolę odgrywają rodzice, którzy uczą dzieci, jak bezpiecznie poruszać się w sieci, i pomagają im wypracowywać dobre nawyki na przyszłość – mówi Agnieszka Lidke-Orzechowska.

A to już wiesz?  K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian

Badanie ING wskazuje, że ponad połowa dzieci chce się więcej dowiedzieć o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu, i o cyberbezpieczeństwie rozmawiało z rodzicami 73 proc. badanych w młodszej grupie wiekowej, a w starszej – 71 proc. Choć nieco spadł autorytet rodziców jako źródła informacji o bezpiecznym korzystaniu z internetu, to w dalszym ciągu właśnie z nimi młodzi najczęściej o tym rozmawiają.

 Bardzo istotne jest to, żebyśmy rozmawiali z naszymi dziećmi, żebyśmy w trakcie zabawy zwracali uwagę na takie aspekty związane z tym, w jaki sposób bezpiecznie bankować, w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w sieci. Gorąco polecam naszą grę Miasto ING na platformie Roblox – to dobry pomysł na wspólne spędzenie czasu, a przy okazji przekazywanie istotnych informacji, które w życiu codziennym teraz i na przyszłość na pewno będą przydatne – wskazuje ekspertka ING.

Miasto ING to gra edukacyjna na popularnej wśród najmłodszych platformie gamingowej Roblox. W cyfrowym świecie dzieci mogą gromadzić wirtualne pieniądze poprzez wykonywanie różnych zadań i wyzwań. Gra pozwala trenować dobre nawyki związane z finansami, a najmłodsi uczą się zarządzania pieniędzmi: oszczędzania i umiejętnego ich wydawania. W lutym 2023 roku gra została rozszerzona o moduł uczący bezpieczeństwa w sieci. W najnowszym, trzecim sezonie gry edukacyjnej bank zaprosił dzieci do nowo powstałej Akademii Cyberbezpieczeństwa w Mieście ING.

– Jesteśmy świadomi zagrożeń, jakie mogą spotkać dzieci w sieci, stąd też od kilku lat promujemy i edukujemy naszych klientów w tym obszarze. Mówimy dużo o tym, w jaki sposób bezpiecznie zachowywać się w internecie i dokonywać transakcji. Również od trzech lat zachęcamy rodziców i dzieci do korzystania z gry Miasto ING na platformie Roblox. Wiemy, że cieszy się ona dużym zainteresowaniem wśród naszych klientów i stanowi dobre źródło dla pozyskiwania informacji i poszerzania wiedzy w obszarze codziennego bankowania – mówi Agnieszka Lidke-Orzechowska.

Prawie milion dzieci trenuje zasady bezpiecznego surfowania w internecie w Mieście ING. W najnowszym, trzecim sezonie gry bank rozwija ten temat i zaprasza dzieci do nowo powstałej Akademii Cyberbezpieczeństwa. Gracze wykonali w niej już ponad 300 tys. lekcji oraz ponad 150 tys. quizów dotyczących bezpieczeństwa w sieci.

A to już wiesz?  Najciekawsze innowacje polskich wynalazców - rozstrzygnięto plebiscyt Soczewki Focusa 2013

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy