Praca i kariera

Lotnictwo notuje wzrost zapotrzebowania na pilotów

Lotnictwo notuje wzrost zapotrzebowania na pilotów
Lotnictwo notuje wzrost zapotrzebowania na pilotów Ludzie na całym świecie chcą i muszą podróżować, a pandemiczna sytuacja z która mamy do czynienia w ostatnich dwóch

Lotnictwo notuje wzrost zapotrzebowania na pilotów

Ludzie na całym świecie chcą i muszą podróżować, a pandemiczna sytuacja z która mamy do czynienia w ostatnich dwóch latach postawiła przed przewoźnikami ogromne wyzwania. Zarówno linie lotnicze, jak i same porty starają się wypracować rozwiązania, których celem jest przywrócenie intensywnego ruchu lotniczego. Wraz z jego odrodzeniem zwiększy się zapotrzebowanie na pilotów, bowiem część dotychczasowych przebranżowi się lub osiągnie wiek emerytalny. Co ważne, należy przy tym pamiętać, że sam czas szkolenia lotniczego jest procesem wieloetapowym. Jak więc wygląda nasz rynek lotniczy?

Według szacunków międzynarodowych organizacji lotniczych, w ciągu następnych 10 lat światowy rynek lotniczy będzie musiał zatrudnić ponad 250 tysięcy nowych kapitanów. W Polsce w tym czasie będzie potrzebnych ponad 2 tysiące nowych pilotów i specjalistów branży lotniczej. Ten rekordowy popyt stanowi duże wyzwanie dla ośrodków szkolących pilotów. Potrzebne są nowe, innowacyjne ścieżki kariery za sterami oraz nowoczesne systemy szkoleniowe.

Dostępne raporty i analizy wskazują na zmianę trendów w szkoleniu pilotów: coraz mniej z nich wywodzi się obecnie z wojska lub aeroklubów, natomiast coraz więcej z kursów organizowanych przez linie lotnicze oraz niezależne, certyfikowane organizacje. Z analiz UnitedSky wynika, że przyszli piloci coraz częściej wybierają prywatne szkoły gwarantujące wysoką jakość kursów, dostępność statków powietrznych, indywidualne i przyjazne podejście instruktorów oraz elastyczność czasową. – mówi Włodzimierz Soiński, Prezes Zarządu Certyfikowanego Ośrodka Szkolenia Lotniczego UnitedSky.

Równolegle do prognozowanego rozwoju lotnictwa liniowego, notujemy w kraju duży wzrost zainteresowania lotami samolotami prywatnymi, zarówno w celach biznesowych, jak i rekreacyjnych. Jeszcze kilka lat temu prywatne przeloty kojarzyły się nam głównie z milionerami lub gwiazdami kina czy muzyki. Dziś oferty lotów indywidualnych są coraz bardziej dostępne i znacznie chętniej z nich korzystamy.

Jeszcze 6-7 lat temu w Polsce było zarejestrowanych ok. 400 prywatnych samolotów, dziś jest ich już ponad 1400*. W tym samym czasie liczba prywatnych helikopterów zwiększyła się z 42 do blisko 200. Stąd też obserwujemy w UnitedSky coraz większe zapotrzebowanie na szkolenia PPL (Private Pilot Licence). Potencjał rozwoju jest ogromny, np. w Czechach, gdzie mieszka blisko cztery razy mniej ludzi niż w Polsce, prywatnych samolotów jest prawie o połowę więcej niż u nas. – dodaje Soiński.

A to już wiesz?  Outsourcing rozliczeń – luksus czy konieczność?

Tym bardziej warto zwrócić uwagę na ścieżkę kariery, jaką jest zawód pilota. Co prawda samo szkolenie lotnicze to spory wydatek, natomiast jak potwierdzają doświadczeni piloci, to inwestycja która bardzo szybko się zwraca. Rynek w sektorze prywatnym jest obecnie bardzo chłonny, a piloci na wagę złota.

* źródło: szacunki UnitedSky na podstawie polskiego i czeskiego rejestrów statków powietrznych.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy