Polska wyszukiwarka NetSprint.pl, we współpracy z Wirtualną Polską wprowadza Traffic Index – nowatorski algorytm wyszukiwawczy, który jako pierwszy na świecie w tak dużym stopniu uwzględnia analizę ruchu na poszczególnych serwisach. Mechanizm ten pozwala ocenić obiektywną wartość serwisów internetowych, walczy z nieuczciwym pozycjonowaniem stron i przedstawia użytkownikom wartościowe i najbardziej aktualne treści – przeszukując przy tym blisko 70 mln, a wkrótce dużo więcej polskich stron.
Traffic Index obiektywnie ocenia wartość każdego polskiego serwisu internetowego. Umożliwia porównanie zarówno najpopularniejszych portali, jak i małych serwisów hobbystycznych. Algorytm ten jest trudny do zmanipulowania – wartość serwisu „w oczach” Traffic Index można zmienić, jedynie poprawiając jego wartość merytoryczną i zwiększając liczbę internautów regularnie odwiedzających serwis. Traffic Index operuje bowiem na stale aktualizowanych danych z badań internetowych Gemius S.A. – Megapanel PBI.
Dzięki wprowadzeniu do wyszukiwarki NetSprint algorytmu Traffic Index wartościowe dla użytkowników strony są prezentowane wyżej w wynikach. Są one również częściej aktualizowane (witryny o wysokim wskaźniku Traffic Index będą częściej odwiedzane przez tzw. spidera NetSprinta). Jednocześnie w dużym stopniu zostaną wyeliminowane strony bezwartościowe (nieodwiedzane przez internautów).
Prace nad nowym algorytmem trwały ponad 9 miesięcy. – Zależało nam, żeby nowe rozwiązanie stanowiło wyraźną alternatywę dla dotychczasowych mechanizmów wyszukiwawczych, dlatego na jego dopracowanie poświęciliśmy dużą część energii i potencjału firmy. Wykorzystaliśmy też naszą współpracę z Pionem Technologii Informatycznej Wirtualnej Polski, która wdraża w swoich mechanizmach wyszukiwawczych nasze rozwiązania. Pracownicy portalu pełnili funkcje doradcze w projekcie, pomagając w podjęciu optymalnych decyzji dotyczących założeń funkcjonowania algorytmu – podkreśla Artur Banach, Prezes Zarządu NetSprint.pl.
Opracowany mechanizm pozwala NetSprint, jako pierwszej wyszukiwarce na świecie, określać rzeczywistą, obiektywną wartość serwisu. Warunku tego nie spełniają algorytmy opierające się jedynie na analizie linków, stosowane przez wszystkie inne wyszukiwarki. Popularyzacja wiedzy o znaczeniu linkowania dokumentów dla wyników wyszukiwania (strony, do których prowadziło dużo odsyłaczy z popularnych witryn, zajmowały wyższą pozycję) powoduje bowiem sztuczne zawyżanie pozycji nie zawsze wartościowych stron.
Jednoznaczną wartość poszczególnych serwisów pomaga określić NetSprint unikatowe w skali światowej badanie Megapanel PBI/Gemius, które analizuje zachowania kilkudziesięciu tysięcy panelistów w polskiej Sieci. Współpraca z firmą badawczą Gemius wzbogaciła NetSprint o wiedzę na temat kilkuset tysięcy domen, które uczestnicy badania kiedykolwiek odwiedzili. Dane o oglądalności serwisów, liczbie jego użytkowników i czasie, jaki na nim spędzają umożliwiły wprowadzenie do nowo tworzonego algorytmu mechanizmu wartościowania stron, opierającego się na obiektywnej i niezmanipulowanej – przez mechanizmy sztucznego pozycjonowania stron – ocenie internautów. Badanie Megapanel przeprowadzane jest co miesiąc. Dzięki temu NetSprint ma dostęp do stale uaktualnianych informacji na temat zmieniającego się Internetu i jego użytkowników.
– Wdrożyliśmy już nowy algorytm w serwisie wyszukiwawczym WP i jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników jego działania – twierdzi Grzegorz Borowski, odpowiedzialny za rozwój wyszukiwarki WP. – Siłą algorytmu jest fakt, że bazuje on na ogólnej popularności całego serwisu mierzonej przez niezależne mechanizmy, niepodlegające manipulacji z poziomu wyszukiwarki. Dlatego też oceniam to jako rewolucyjny krok w dziedzinie wyszukiwania informacji w sieci.
Algorytm Traffic Index przeszukuje prawie 70 milionów dokumentów – do takiej wielkości powiększył się bowiem w ciągu ostatnich kilku miesięcy indeks wyszukiwarki NetSprint. NetSprint zapowiada też dalsze zwiększenie liczby przeszukiwanych stron.
– Liczba indeksowanych stron w NetSprint.pl, będzie rosła w tempie przekraczającym wzrost polskiego Internetu – zapewnia Piotr Kozłowski – szef zespołu IT NetSprint.pl. – To bardzo ważne dla naszych Użytkowników. Zamówione przez nas badanie przeprowadzone przez Gemius S.A. pokazało, że dla internautów drugą – po szybkości wyświetlania wyników – najważniejszą funkcją wyszukiwarki jest liczba przeszukiwanych stron. Ponad 28 % badanych stwierdziło, że większa liczba przeszukiwanych stron skłoniłaby ich do zmiany wyszukiwarki – dodaje.
– Obserwując dynamiczny wzrost liczby stron w sieci oraz bazując na tym badaniu podjęliśmy decyzję, aby przeszukiwać znacznie więcej dokumentów – dodaje Artur Banach. Działania podjęte w okresie styczeń-wrzesień doprowadziły do wzrostu liczby polskich stron indeksowanych przez NetSprint.pl z 23 mln do 67 mln. Zastosowanie algorytmu Traffic Index gwarantuje, że mimo zwiększenia liczby przeszukiwanych dokumentów, precyzyjne wyniki znajdą się na pierwszej stronie wynikowej.
Wprowadzenie algorytmu Traffic Index oraz znaczne zwiększenie liczby dokumentów to nie jedyne zmiany w wyszukiwarce NetSprint. Równocześnie modyfikacji uległ wygląd witryny www.netsprint.pl, przede wszystkim stron wynikowych, tak aby zapewnić użytkownikom maksymalnie intuicyjne korzystanie z wyszukiwarki i jej nowatorskich narzędzi.
Więcej informacji w materiałach prasowych:
pobierz w wersji .rar [35,3 MB]
pobierz w wersji .zip [36,4 MB]
NetSprint koncentruje się na tworzeniu precyzyjnych i wydajnych systemów wyszukiwawczych. Obecny jest na rynku polskim i litewskim. W Polsce jest dostępny na www.netsprint.pl, Wirtualnej Polsce, ponad 140 dużych serwisach internetowych oraz kilku tysiącach witryn amatorskich. Oferuje również rozwiązania do przeszukiwania zasobów korporacyjnych, m.in. NetSprint Intranet.
Wyszukiwarka NetSprint jest dwukrotnym zwycięzcą konkursu „Teraz Internet” w kategorii „Baza danych, katalogi, wyszukiwarki. Spółka zajęła również siódme miejsce w kategorii Rising Stars prestiżowego rankingu Fast 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej.