18.10.2013
Komunikat prasowy Październik miesiącem 169. urodzin Henry?ego Johna Heinza 18.10.2013 12:28 HJ Heinz 11 października 1844 w Pittsburgu urodził się Henry John Heinz ? amerykański przedsiębiorca-wizjoner i wynalazca, twórca kultowego ketchupu Heinz. Gdy w wieku 25 lat Henry John Heinz założył pierwszą firmę, nie spodziewał się, że stworzony przez niego ketchup w przezroczystej butelce zrewolucjonizuje nawyki żywieniowe na całym świecie. Do dziś nie sposób wymienić innego producenta żywności, który miałby równie wielki wpływ na to, co pojawia się na stołach 140 krajów. Czym skorupka za młodu .. Heinz urodził się w rodzinie niemieckich emigrantów, pochodzących z miasta Kallstadt. Miał ośmioro rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa przejawiał zainteresowania biznesem ? już w wieku 12 lat sprzedawał sąsiadom warzywa z ogródka swojej mamy. W młodym wieku 25 lat w 1869 r. utworzył razem z partnerem L. Clarencem Noblem przetwórnię spożywczą o nazwie Heinz Noble & Company. Firma na początku oferowała głównie chrzan w charakterystycznych przejrzystych słoikach, podkreślających jakość produktu i naturalne składniki wykorzystywane do jego produkcji. Jednak po kilku latach działalności, w 1875 r. firma ogłosiła upadłość. Ketchup Heinz. Początek wielkiej kariery Na fundamentach starego zakładu, w 1876 roku, Heinz wspólnie z bratem i kuzynami stworzył nową przetwórnię warzyw o nazwie F. & J. Heinz Company. W tym samym roku na rynek amerykański został wprowadzony innowacyjny sos pomidorowy w szklanej butelce o nazwie ketchup, bez konserwantów, odpowiednio przyprawiony, aby trafić w gusta klientów. Nowy produkt bardzo szybko zyskał miano kultowego, a jego receptura nie została zmieniona do dziś. W 1888 r. Heinz przejął udziały firmy od pozostałych współwłaścicieli, przemianował ją na H. J. Heinz Company i wyruszył na podbój Starego Kontynentu ? pierwszym krajem Europy, w którym pojawił się słynny ketchup była Wielka Brytania. Dzięki Światowym Targom w Chicago w 1983 roku, podczas których firma wprowadziła wpinkę do marynarki w kształcie ogórka konserwowego, Heinz szybko stał się rozpoznawaną marką, a charakterystyczny gadżet najbardziej popularnym elementem promocyjnym w historii amerykańskiego biznesu. HenryJ. Heinz był zresztą doskonałym marketingowcem ? aby dotrzeć do potencjalnych klientów starannie planował działania reklamowe, produkował interesujące ulotki i organizował degustacje. W drugiej połowie lat 90-tych XIX w. Heinz urozmaicił gamę produktów wprowadzając pierwszą fasolę pieczoną z wieprzowiną i sosem pomidorowym oraz rewolucyjny, gotowy krem pomidorowy. W 1896 roku przedstawił slogan 57 varieties, do dziś obecny na etykietach produktów z logo Heinz. Jak głosi legenda, Henry John Heinz stworzył go, zainspirowany reklamą 21 par butów, którą zauważył w Nowym Jorku. Do firmowania linii ponad 60 produktów wykorzystał do dwie cyfry ? jedną szczęśliwą dla niego, drugą dla jego żony. W 1906 roku przedsiębiorca przyczynił się do uchwalenia przez Kongres Stanów Zjednoczonych Ustawy o czystej żywności. Miało to związek z polityką firmy kładącą nacisk na produkcję artykułów spożywczych odpowiednich także dla dzieci, pozbawionych środków chemicznych, konserwantów i wypełniaczy. W ramach dalszych działań Heinz stał się w 1918 roku jedną z pierwszych spółek, które zastosowały naukowe środki kontroli oraz badania laboratoryjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa i jakości produktu. W rezultacie to właśnie firma Heinz zostaje autorem pojęcia ?Dział Kontroli Jakości?. Założyciel marki Heinz dbał jednak nie tylko o jakość produktów, ale także o pracowników zakładów ? wiedział, jak ważne są odpowiednie warunki pracy. W odróżnieniu od znanych dotychczas zapylonych, brudnych fabryk stawiał jasne, czyste pomieszczenia. Do użytku załogi oddał łazienki z zimną i ciepłą wodą, basen i stołówkę. Organizował bezpłatną pomoc lekarską i dentystyczną. Każdy, kto pracował przy produkcji żywności raz w tygodniu miał dostęp do bezpłatnego manicure. H.J. Heinz do końca życia kierował firmą H.J. Heinz Company, był także mocno związany z rodzinnym Pittsburgiem. Jego imię nosi stadion lokalnej drużyny futbolu amerykańskiego Pittsburgh Steelers ? Heinz Field, otwarty w 2001 roku, a motto: ?robić zwykłe rzeczy niezwykle dobrze? jest nadal aktualne.