Firma Divante przy wspóÅ‚pracy z Mediarun.pl przeprowadziÅ‚a badanie zarzÄ…dzania wiedzÄ… i pomysÅ‚ami w dziaÅ‚ach marketingu i firmach marketingowych.
W prawie połowie firm zajmujących się marketingiem istnieją systemy informatyczne wspomagające takie procesy jak tworzenie, udostępnianie czy archiwizację wiedzy, ponadto w części z nich funkcjonują także miękkie techniki zarządzania nakierowane na tworzenie wiedzy, wspomaganie kreatywności czy dzielenie się doświadczeniami pomiędzy pracownikami.
Systemy do publikacji dokumentów w sieci intra- bÄ…dź internetowej istniejÄ… w 46% badanych firm. Podobnie jest z obiegiem dokumentów (45%). W przedsiÄ™biorstwach, w których takich systemów na razie nie ma, ankietowani chÄ™tnie widzieliby takie narzÄ™dzia (27% badanych).
Wiele do zrobienia pozostaje natomiast zarówno w dziedzinie narzÄ™dzi i systemów informatycznych, jak również w kwestii procedur pracy i kultury dzielenia siÄ™ wiedzÄ…. Tylko 26% przebadanych firm posiada profesjonalne oprogramowanie w zakresie kodyfikacji wiedzy i pomysÅ‚ów. Åšwiadomość dostÄ™pnych na rynku instrumentów sÅ‚użących gromadzeniu i wykorzystywaniu wiedzy lub zarzÄ…dzania pomysÅ‚ami jest wciąż niewielka.
Najbardziej obecnie pożądanymi narzÄ™dziami informatycznymi sÄ… instrumenty do zarzÄ…dzania pomysÅ‚ami oraz fora wymiany doÅ›wiadczeÅ„ i gieÅ‚dy pomysÅ‚ów. Obecnie brakuje tych narzÄ™dzi w firmach, tylko w 20% badanych przedsiÄ™biorstw zostaÅ‚y zaimplementowane podobne systemy.
W dwóch trzecich przebadanych dziaÅ‚ów technik wspierania kreatywnoÅ›ci nie stosuje siÄ™ wcale, w pozostaÅ‚ych przypadkach jest to gÅ‚ównie dobrze znana „burza mózgów” (76%).
WiÄ™kszość pracodawców nakÅ‚ania pracowników do kreatywnoÅ›ci i rozwoju oraz, co najważniejsze – nagradza za nie. Pracodawcy nie sÄ… jednak przychylni realizacji innowacyjnych pomysÅ‚ów przez swoich pracowników, dopóki pomysÅ‚ ten nie zostanie przyjÄ™ty przez zarzÄ…d lub kadrÄ™ kierowniczÄ….
Badania zostaÅ‚y przeprowadzone na 277 respondentach z ogólnopolskich firm. MetodÄ… badawczÄ… byÅ‚y ankiety internetowe, przeprowadzone w okresie sierpieÅ„ – październik 2008 r.
Wyniki badania przedstawiono szczegóÅ‚owo w raporcie dostÄ™pnych bezpÅ‚atnie na stronach www.divante.pl.
Divante jest producentem oprogramowania do zarządzania wiedzą BiznesWiki i oprogramowania do zarządzania pomysłami LiveBlend. Firma angażuje się w popularyzację narzędzi wspierających innowacyjność organizacji.